Merwede logo   Adres veld en zaal  |  Instagram    
  Merwede logo   HOME      NIEUWS      VERENIGING      COMPETITIE      JEUGD      SPONSORING      FOTO      CONTACT    
           
       
         
   

NIEUWE FUNCTIE: FACILITAIRE ZAKEN

  GEPUBLICEERD OP   1 APRIL 2018  |  MEER NIEUWS..  
     
  De afgelopen tijd is er op gebied van Facilitaire Zaken veel gebeurd binnen de vereniging. Op deze manier wil ik, Kees Cleton, jullie op de hoogte brengen van deze ontwikkelingen.

Facilitaire Zaken
Facilitaire Zaken is een nieuwe functie welke naar aanleiding van het advies beleidsplan aan het bestuur is toegevoegd. Na een wedstrijdje korfballen vroeg Renata namens het bestuur of ik interesse had om die portefeuille te gaan beheren. Leuk dat je me vraagt dacht ik, maar daar moet ik eens over nadenken. Als ik meer wilde weten kon ik altijd bij de mensen van het bestuur terecht, gaf Renata me mee. Tsja, ik had meegeschreven aan dat beleidsplan en wist wel een klein beetje wat er verwacht werd, dacht ik. Na twee weken werd ik gebeld door Adri Lugthart, onze net aangetreden voorzitter. Bij mij thuis op de koffie vertelt hij enthousiast hoe het bestuur vorm gaat krijgen, de ambitie die er is en hoe hij de club verder wil brengen. Alle aspecten kwamen ter sprake: van de jeugd tot onze groep ouderen die veel voor de vereniging betekenen, van het breedtekorfbal tot de selecties die ons visitekaartje zijn en die we graag op hoog niveau zien acteren, onze accommodatie en de grootte van de club, die een goede en bijna professionele aansturing vereist.

Het hele plaatje moet kloppen binnen de vereniging. Met elkaar en voor elkaar, Merwede moet een bruisende club in de Sliedrechtse samenleving zijn. Daar doe ik graag aan mee; in november aan de slag dus. De start van het zaalseizoen, er is wel even tijd om voor te bereiden voor het veldseizoen dacht ik…

Kantine Sporthal de Stoep
Na een weekje korfballen in de Stoep was de hele horeca er niet meer. Dit kan niet vonden ik en anderen binnen de club. Ik was net begonnen, had in het hele kantinegebeuren geen idee wie wat precies deed, maar daar kwam ik snel achter. Het idee van een pop-upkantine was ontstaan. Intensief contact met de gemeente en beheerders leverde als resultaat dat we op geïmproviseerde wijze mensen van een kop koffie en een hapje en drankje konden en mochten voorzien. Het werd zelfs weer gezellig in de Stoep. Fantastisch dat zoveel mensen hierin hebben geholpen om dit tot een succes te maken. Marcella Roskam is inmiddels een graag geziene gast in de plaatselijke supermarkten, dat gele autootje met Tim achter het stuur heeft een vrachtwagenlading drankjes, chips, koffie en knakworsten vervoerd naar de Stoep. De medewerking van de beheerders in de Stoep was een warme douche voor de vrijwilligers. Mooi dat we op deze manier met elkaar zo iets kunnen organiseren!

Kantine Thorbeckelaan
We hebben van de sporthal afscheid genomen en hebben ons eigen clubhuis weer in gebruik genomen. We vinden het belangrijk om de kantine een clubhuis te laten zijn waar elk lid graag komt; daar gaan we de komende periode met de kantinecommissie aan werken.

De huidige keuken is aan een aanpassing toe. Deze moet zo ingericht zijn dat op hygiënische wijze eten bereid kan worden. Een plannetje is gemaakt en vanuit het bestuur is hier het zogenaamde ‘groen licht’ voor gegeven. Er is een nieuwe staande vriezer besteld ter vervanging van de huidige vriezer, welke behoorlijk op leeftijd is. Hierdoor ontstaat ruimte voor een extra RVS werkblad, waar etenswaren op bereid kunnen worden. Elektra moet aangepast worden zodat de huidige overbelasting voorkomen zal worden en LED-verlichting zal in de keuken geplaatst worden. Binnen enkele weken probeert de kantinecommissie dit met betrokkenen gerealiseerd te krijgen. Zo krijgen we een betere ruimte om de keukenwerkzaamheden op een goede manier te kunnen doen.

Er wordt gewerkt aan een plan om ook de inrichting van de kantine te vernieuwen. Dit op basis van ideeën welke twee jaar geleden al gegenereerd werden. De status van kozijnen zijn een zorg; met veel inspanning is er afgelopen zomer nog iets van gemaakt door het klusteam. In enkele maanden moet er een totaalplan zijn hoe dit aan te pakken.

Kantinecommissie
Een enthousiaste groep mensen is bezig met de zaken en taken rond de kantine. We hebben met heel veel aspecten te maken: inkopen, verkopen, voorraad, kasbeheer, kantinediensten, wet- en regelgeving, hygiëne en nog veel meer. Een goede coördinatie is hiervoor van belang en daarom is Kim Lugthart in januari als coördinator toegetreden tot de commissie. Binnen de commissie zijn veel goede ideeën om onze voorzieningen naar een hoger niveau te krijgen en deze zullen de komende tijd uitgewerkt worden.

Kantinediensten
De kantinediensten zijn weer aangeschreven door Bianca Kalis. Het is een flinke taak om al die uurtjes ingevuld te krijgen, waar veel vrijwilligers voor nodig zijn. Reken maar uit: 8 zaterdagen met wedstrijden, waar gemiddeld 10 uur bezetting voor nodig is, dat is 3 diensten met 3 mensen. Dat zijn 72 diensten die gevuld moeten worden. Maar kantinedienst is ook leuk om te doen, mensen komen gezellig een kop koffie drinken of een broodje eten. Met elkaar moeten we er steeds weer een leuk weekend van maken!

Betalen in onze kantine
Consumpties die genoten worden in de kantine moeten met pin of contant betaald worden. Pin heeft onze sterke voorkeur, omdat:
1. Het is snel, gemakkelijk en simpel: vrijwel iedereen is in het bezit van een bankpas en de pinapparaten bij Merwede zijn ook geschikt om contactloos te betalen. Pinbetalingen gaan in de regel ook sneller dan contante betalingen.
2. Het is veilig: omdat er geen contant geld meer is in de kantine wordt het werken voor de vrijwilligers in de kantine veiliger.
3. Het levert tijdswinst: het kost vrijwilligers relatief veel tijd om kasgelden klaar te leggen, te tellen en af te storten bij de bank. Al deze stappen hoeven na het overgaan op alleen pinbetalingen niet meer genomen te worden
4. Het reduceert kosten: het omwisselen van kleingeld brengt jaarlijks een kostenpost met zich mee. Door zoveel mogelijk met pin te betalen worden deze kosten vermeden.
5. We voorkomen kasverschillen: door over te gaan op alleen nog maar pinbetalingen zullen er vrijwel geen verschillen (zowel over als tekort) meer zijn.

Er zijn vanaf heden geen mogelijkheden meer om bonnetjes te schrijven en deze later af te rekenen. We doen dit om te zorgen dat de vrijwilligers op een goede en eenvoudige manier de kantinediensten kunnen vervullen. Helaas bleven er ook weleens onbetaalde bonnen lang openstaan, zijn zoek geraakt of werd betwist of er al afgerekend was.

Kunstgras en sporthal
De volledige kunstgrasmat moet vervangen worden om weer aan de huidige eisen te voldoen. We hopen snel duidelijkheid over de voortgang te krijgen en hebben uitgesproken te hopen om na de zomer op een gerenoveerd kunstgras te spelen. De ambitie om een eigen sporthal tot onze beschikking te krijgen is er nog altijd, maar is een lang lopend traject. Lees het bericht van Ad de Waard, waarin hij de huidige stand van zaken beschrijft.

Informatie
Naast de genoemde onderwerpen worden er nog andere activiteiten op facilitair gebied ingevuld. Er worden 20 wedstrijden op een zaterdag gespeeld, op een zaterdag komen honderden mensen op onze velden waar voorzieningen voor klaarstaan, er moet onderhoud plaatsvinden, schoonmaak, te veel om op te noemen. Ik heb me er over verbaasd wat er allemaal gebeurt. Heel veel mensen zijn ermee bezig en als we het met elkaar doen is het bijzonder leuk om te doen heb ik inmiddels ervaren.

Ik zal u regelmatig informeren over hoe zaken er voor staan. Natuurlijk hoor ik graag van onze leden of ouders hoe we zaken kunnen verbeteren.

Tot snel op onze velden,
Kees Cleton
 
     
   
         
         
         
         
         
   

Vereniging 

Competitie 

Jeugd 

Contact 

   
   

 

 

 

   
         
    Niet gevonden wat je zocht? Bekijk dan eens onze A-tot-Z pagina!    
         
    Bal  © Merwede/Multiplaat, korfbal sinds 1938 
Deze website is ontworpen en gesponsord door: Devaca